skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vindyrkning » Ikke-aromatisk PIWI – og og et lille spørgsmål om kalk i jorden

Forfatter
Emne

Ok, har lige et par spørgsmål mere.

Vi har meget kalkrig og relativ tør jord. Vi drømmer om at lave noget, der minder om Chablis! Dér bruger man Chardonnay; nogle der har erfaringer med det? Tænker, det på papiret ikke burde kunne lykkes. Men så igen, er det ikke Klitgaard oppe i Odsherred, der både modner Sauvignon Blanc og Pinot Noir! Er bare nysgerrig på, om nogle af jer har erfaringer med Chardonnay.
Når det så er sagt, så leder jeg efter en grøn druesort, der har nogle af chardonnays ikke-aromatiske “blank-lærred” egenskaber, men dog mere resistent. Merzling og Johannitter måske? Hvad tænker I? Har en idé om, at Solaris er for aromatisk.

Og har I nogle tanker om grundstamme til sådan jordbund? Har læst artikel i Vinpressen fra ´16, og på mig lyder det som enten 8 B eller Binova ville være gode valg.

Viser 11 svar - 1 til 11 (af 11 i alt)
Forfatter
Svar

Jeg  har i snart 20 år dyrket flere tyske Vitis Vinifera sorter.  Jeg har lavet et notat på mine erfaringer. Hvis du har interesse, så send mig din mail adresse på Sms 40 80 27 66 –  så sender jeg et kopi.

Jeg har dyrket en enkelt Chardonnay i 20 år, og hos mig modner den ikke. Det er den eneste drue, hvor jeg har målt mere end 10 g syre.

Den er fin nok i drivhus.

Vi kom bort fra sorter. Både Merzling, Johanniter og Orion passer vist til dine ønsker.

Tak skal I have.

Ib, jeg har sendt dig en sms.

Lars Holt: Har du forsøgt at lave vin af den alligevel trods umodenhed?

Og er der nogle af jer, der har erfaringer med meget kalkrig jord og valg af grundstammer?

Hej Mads

Svaret på din søgning er sandsynligvis La Cadie Blanc der her er en vinrodluse resistent plante fra Canada.

Du kan kontakte mig på jens@kokaerwine.dk

mvh. Jens

Én planter forsvinder nemt mellem de andre sorter.

I stedet for at snakke find dog en eller flere lister over grundstammer, hvor det fremgår hvilke der kan tåle kalk, eller spørg i Champagne eller Sussex i Sydenglend. De har kun kalkbund.I øvrigt ved Lasse i Ålsgårde også en del om kalk.

Du må gøre op om du vil være i “vinland” eller drømmeland. Glem alt om Chablis og Chardonnay.  De nævnte druesorter er jo riesling-druer og modner sent, som regel for sent.

Prøv at gå ind i høstrapporterne og se hvilke sorter der modner. Der finder men ikke chardonnay, fordi den simpelt hen ikke kan modne i DK.

Hilsen fra Silkeborg.

Ole N.nn Østergaard: Haha du har måske en pointe! Men sæsonen lægger jo også lidt op til snak, og vil da også gerne høre jeres eventuelle erfaringer; ikke alt står jo nedskrevet.
    Tak og god idé med Sussex, det vil jeg undersøge. Lasse fra Ålsgårde kender jeg ikke. Laver han vin, kan jeg slå ham op el. lign?

Heh, jeg er lidt en drømmer, så et sted midt imellem! Hvilken vin laver du selv, Ole? Nu jeg har dig 🙂

Vh Mads

Lasse i Ålsgårde er Lars Hagermann, medlem nr. 1004

Hej! Lidt nyt og interessant fra en gruppe i England:

Interesting article on Jamie Goode’s ‘Wine Anorak’ site, including a section on ‘wide’ planting in Champagne. Seems like they are following the English way of growing grapes!

Also, news on the introduction of a new hybrid variety called ‘Voltis’ (see link to a data sheet on it) which can be used for up to 15% of a blend, but only for a 10 year trial basis.

Below is an excerpt from the whole report:

“From 2023 vineyards with lower planting densities will be permitted. Currently vineyards average 8000 plants per hectare (row width maximum of 1.5 m, and canopy height typically 1.2 m), but the density will change to around 5000 plants/hectare with a maximum row spacing of 2.2 m. The canopy height will be around 2 m, which is easier to work and is less prone to frost damage because the fruiting wire is higher. More efficient tractors will be possible with the VSL system, which has been trialled for a decade. Cynics think big companies want this vineyard restructuring in order to introduce mechanization, including machine harvesting.

At the same time, a new resistant variety, Voltis, was allowed. This is on a 10 year trial basis and it can’t be more than 10% of the blend. [See this link for more.] It’s one of the varieties developed by the ResDur program and it has stacked resistance genes to both powdery and downy mildew. It also has a later budburst than Chardonnay (less frost risk), and is harvested slightly later with better acidity (an insurance against climate change). Some spraying is recommended in order to maintain the resistance, but reductions of around 90% in sprays are possible with this variety.”

En artikel i Vinpressen om nye druesorter til mousserende vin (Calardis, Felicia og andre) er planlagt til publicering 2023. Den afventer høstresultater fra 2022, da datagrundlaget endnu er for tyndt.

DBH Ole

Viser 11 svar - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.