Forfatter
Emne

Gad vide hvad der sker med planterne når hvepsene har “piftet” drueklaserne ? Jeg har omhyggeligt udtyndet klaserne så der kun er 1 klase pr. ranke tidligere på sæsonen. I en række der står tæt på et læhegn har hvepsene nærmest ødelagt alt inden jeg fandt hvepseboet. I rækken ved siden af, ser det meget bedre ud. Hvad mon planterne siger til sådan en gang “piftning” ? Jeg forestiller mig at planterne bliver enormt pressede af at skulle sende uendeligt meget væske op til de klaser som er ødelagt. Mon det svækker planterne næste år så jeg bør høste endnu mindre på disse planter i 2021 ?

Ps: Der var så mange hvepse, at jeg først nu har fået fjernet de visne blade i druezonen på første billede…tænker at jeg vil bruge de nogenlunde intakte klaser i den dårlige række til helpresning med let tryk i pressen til mousserende vin så der ikke kommer for mange hvepseskader i mosten (?). Om klaserne bare ryger på komposten, må afhænge af om de små druer her får et rimeligt sukkerindhold.

Bortset fra disse skader på Solaris, ser alt godt ud i de andre sorter !

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Viser 3 svar - 1 til 3 (af 3 i alt)
Forfatter
Svar

Hvor mystisk !

Ovenstående spørgsmål om hvepse sendte jeg for LANG tid siden (ved høst). Det forsvandt helt da jeg trykkede på send og jeg havde ikke lige tid til at prøve igen. Nu er det så pludselig dukket op omkring 1½ måned senere. Mon det spøger her ?

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Jeg kender ikke den nærmere forklaring; men du er ikke den eneste der har oplevet indlæg der forsvinder sporløst når de postes. Lige det set ser imidlertid ud til at være løst nu.

DBH Ole

Der var en fejl i systemet vedr. indlæg med billeder, som gjorde at de ikke blev offentliggjort. Fejlen blev rettet og disse indlæg blev i den forbindelse offentliggjort.

Viser 3 svar - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.