Forside Vinavlerforum 1 – Vindyrkning HØST 2018 – HVORNÅR.

Dette emne indeholder 21 svar, har 5 stemmer og blev senest opdateret af Lars Holt Lars Holt 4 dage, 3 timer siden.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Forfatter
    Ole N. Østergaard
    Ole N. Østergaard
    Participant

Da vi havde meget tidlig udspring og blomstring, vil der, hvis alt går vel, også blive en tidlig høst.

Med blomstring 10. juni + 100 dage kommer vi til at høste 18. september.  Det vil så sige at nogle er måske allerede i gang 10. september.

Er der nogle der har bedre bud?

Hilsen fra Silkeborg.

Lars Holt
    Lars Holt
    Participant

Blomstringen var 3 uger tidligere, end normalt, og det er gode tegn.

Næste milepæl er farveskiftet. Det skulle i år komme ca. 1 august, men pga. det fortsatte gode vejr kan det måske blive tidligere.

100 dage fra blomst til høst kan gå an, men det er ikke det, der giver de bedste druer. 120 dage er bedreSyren i Rondo afhængig af dage

Jeg glæder mig bare over at der er udsigt til dette århundredes tidligste høst. Så skal der laves eksperimenter ! Mine druer vil blive høstet med interval så jeg kan lære hvornår at de giver den vinstil som jeg foretrækker. Hvor jeg har druer nok,vil jeg nok prøve at høste dem af 3 omgange: Tidligt, “normalt” og sent. Især på en drue som Solaris, er der jo kæmpe forskel på de friske tidligt høstede og sene druer der næsten er for meget af det gode med voldsom duft og smag af eksotiske frugter.

Vi må se. Jeg glæder mig så også til fuldt modnede Riesel for en gangs skyld. Det bliver det afgørende år for den sort her !

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Ole N. Østergaard
    Ole N. Østergaard
    Participant

Ja, statistikker har det som lygtepæle, de er gode at støtte sig til, men de belyser er begrænset område.

Et lavest muligt syreniveau er ikke det samme som det optimale høsttidspunkt.

Lars Holt
    Lars Holt
    Participant

Statistikker over relevante data er det eneste vi har at holde os til. Beretninger fra de varme lande er jo blot en henvisning til statistikker, der ikke er høstet i Danmark.

I Danmark afsyrer alt for mange deres most, fordi de høster for tidligt og ikke på det rigtige tidspunkt.

I år ser det ud til, at vi får mulighed for at høste modne druer inden vinteren stresser. Det bliver spændende, om vi kan finde ud af det!

De to første beretninger om igangværende farveskifte er indløbet – det er mere end en måned før normalen. Jeg har ikke haft tid til at kontrollere mine egne endnu.

• Dette svar blev ændret 2 måneder, 1 uge siden af Lars Holt Lars Holt.
    Martin Morsing
    Martin Morsing
    Participant

Mogens: Det lyder interessant det, du skriver om muligheden for at høste Solaris på forskellige tidspunkter. Kan du sige noget mere? Hvilke Oechsletal tænker du at gå efter i forhold til de tre høsttidspunkter?

Og hvad med Riesel: Hvad ville et godt Oechsletal være her?

Hej Martin.

Det meste af min Solaris vil jeg høste når den ligger omkring 92 – 94 Oe. Så skulle syren gerne ligge lige under 10 gram liter og man får en dejlig frisk vin med gode noter af frugt – men uden den bliver for bamset. Jeg tilstræber at især mine hvidvine ikke er for alkoholrige. Denne vin vil ende på 12.5-13 %. Jeg mener ikke det klæder forholdsvis lette danske vine at få procenten højere op og jeg bryder mig ikke om smagen af alt for meget tropisk frugt i min vin.

Jeg vil også høste noget til champagne i omegnen af 82 Oe. Det vil give godt 11 % alkohol som så bliver hævet en procent ved den sidste gæring. En del af vinen vil jeg smage uden at lave den til champagne.

Endelig vil jeg da prøve at “give den gas” og lade nogle solaris hænge så længe som muligt – dog uden syren går helt i bund. Nogle få liter vil jeg gære med omkring 108 Oe bare for at se hvad der sker – det vil ende i en vin med 15 %. Selv om jeg lige har talt for at jeg IKKE bryder mig om det, så skal det da lige prøves i et kanonår som i år. Er der en sjat til overs – eller nogle druer der kan hænge endnu længere, vil jeg lave vil dessertvin af disse. (Isvin)

Mht Riesel drømmer jeg bare om et år hvor jeg kan fermentere uden tilsætning af sukker. Altså en andel til champagne omkring 82 Oe og resten 92-94 Oe så resultatet kan være direkte sammenligneligt med Solaris. Så får vi at se om Riesel virkelig er så god, som mange af os drømmer om.

Samme øvelser vil jeg om muligt lave med Rondo og Pinotin såfremt at jeg har vinballoner nok !

Potentialet for dansk vin er enormt i år. Det er gratis at eksperimentere, men det tager masser af tid. Jeg har heldigvis selv en del tid, og vil glæde mig til at se om jeg kan lave alt fra fine lette vine til tunge bamser ud af mine druer.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Martin Morsing
    Martin Morsing
    Participant

Tak for dit udførlige svar Mogens. Det lyder til, at du stort set går efter samme Oe uafhængigt af sorten? Betyder det, at du vil lave Rosé af din Rondo? Jeg overvejer selv at lave sparkling rosé af min Rondo og i så tilfælde skal jeg vel gå efter lavere Oe fx 82, som du skriver?

Ja, det bliver spændende med Riesel. Jeg havde slet ikke overvejet at lave den mousserende. Måske er det almindeligt, at man laver mousserende, når Oe ikke forventes at blive høj nok?

Hej Martin,

De røde sorter skal primært bruges til rødvin og der må man jo gerne have en højere alkoholprocent end i hvidvin. Så nej – røde sorter vil jeg høste med højere Oe. Først og fremmest skal de være modne. Det vil sige at kernerne skal være brune når man høster. Ellers kan man få en uheldig smag fra kernerne.

Jeg vil høste en mindre del til champagne/rosevin så de gærer naturligt ud til ca. 11 % alkohol. Det skal jo så ske når de har ca. 82 Oe. Her er man så heldig at umodne kerner ikke har nogen betydning. Druerne skal knuses og blot stå få timer før at de presses på samme måde som hvidvin. Bitterstofferne fra kernerne når så ikke at ødelægge vinen. Fidusen er jo, at man så, når vinen er totalt gæret, tilsætter 17 gram sukker pr liter og ny champagnegær. Derved hæves alkoholprocenten til 12 %. Champagne er en let vin der efter min mening ikke bør have højere alkoholprocent.

Med hensyn til Riesel, gør jeg det i år fordi at jeg kan ! Jeg vil dels lave en mousserende vin og dels en “rigtig” vin med højere alkoholprocent. Den sidste vil jeg gære med samme Oe som Solaris for at få et helt sammenligneligt grundlag.

I et ringe vinår er det nemmere at lave champagne end almindelig vin. Champagnen kan til til en hvis grad nemmere “tåle” at syren er lidt for høj. Det er ikke tilfældet i år – men eksperimenteres skal der nu hvor vi har de bedste forudsætninger nogensinde !

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Synes lige jeg ville smide et klase billede af min, efterhånden yndlingssort, souvignier gris. Tidligste høst uden tvivl. Har høstet næsten udelukkende til mousserende d. 11/11.

Lidt data for mine mousserende blends ph/brix:

S.gris 2.99 og 15.8
    Lacadie blanc 3.07 og 16.1
    Solaris 3.23 Og 20

Lars Holt
    Lars Holt
    Participant

Husk at skrive 11/9 i høstrapporten, for du er vel ikke spåmand ;o).

15,8 brix = 64,5 oOe
    16,1 brix = 66 oOe
    20 brix = 83 oOe

Ja det gik vist lige hurtigt nok. Ville heller ikke være en speciel succesfuld høst med de tal d. 11/11 🙂

Et lille sidespørgsmål. Hvordan kan det være at høstrapporten bruger oechle ? Internationalt er det vel begrænset hvor mange lande der bruger denne standard som måleenhed.

Er det grundet en skulen til vores tyske naboer da høstrapporten startede i sin tid? Måske bare et tilfælde.

Hvis man bevæger sig rundt på amerikanske, engelske og flere andre vin forums, er det næsten altid Brix der benyttes som måleenhed.

Jeg synes jo Brix på mange måder er simplere, man får jo dybest set gram sukker pr. 100g opløsning.

Også meget brugbart hvis man f.eks. skal lave tirage og dosage til mousserende og vil kende den eksakte dosis.

Ole N. Østergaard
    Ole N. Østergaard
    Participant

Til Christian Bonde Sørensen.

Ja, det er fordi de tysktalende lande bruger oechsle. Det gør de nu også i de engelsktalende lande, de ved det bare ikke. Indtil gæringen er sat i gang kan man anvende et refraktometer. Ofte anvendes en flydevægt, hvor det er vægtfylden der måles som så omsættes på en skala til brix eller anden enhed.

Man bruge vægtfylden under gæringen til at kontrollere hvor langt man er kommet i gæringsforløbet. Så snart man i de engelsktalende lande har sat gæringen i gang går man over til at måle i SG (specific gravity).

Jeg går ud fra, at du selv kontrollerer gæringsforløbet med en flydevægt, her er brix-enhederne faktisk for store, men man kunne godt bruge dem.

I mange gæranvisninger bruger man SG til at angive hvornår man f.eks. skal tilsætte gær nr. 2 hvis man anvender flere gærer i samme vin, eller hvis man tilsætter gærnæring ad 2 omgange, kan det være når gæringen er 1/3 henne i forløbet. Begynder man ved f,eks. 90 Ö (= 1,090 SG) skal tilsætningen så ske ved 60 Ö (=1,060 SG) + en lille smule, hvis man vil være meget nøjagtig, hvilket som regel ikke er nødvendigt. Man skal her huske, at vægtfylden ændrer sig efterhånden som alkoholmængden stiger.

Man skal i øvrigt også være opmærksom på, at et refraktometer ikke kan anvendes når der bliver blandet alkohol ind i det. Refraktometeret anvender brydningsvinklen fra et stof til et andet i målingen. Refraktometre anvendes mange steder, bl.a. også ved honningmåling, men her er det ganske andre sukkermængder. Mekanikerne anvender det også til at kontrollere frysepunktet i kølervæsken.

Om man bruger oechsle eller brix er for så vidt ligegyldigt, der skal alligevel regnes for at finde den mulige alkoholmængde, så derfor er det lettest at anvende oechsle til det hele.

Hilsen fra Silkeborg.

Super fin beskrivelse.

Kender jo alt til sg og fg fra min gamle ølbrygger “karriere” 🙂

Man kan dog med lidt udregninger stadig bruge refraktometer selvom man har alkohol med i ligningen. Benytter selv næsten aldrig flydevægte længere. Kun til et dobbelttjek hvis noget synes skævt eller jeg har mange stumper/tørstof i væsken der måles.

Hvis man ikke synes omfattende matematiske udregninger er spændende, så er genvejen her. Under “part II”

http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.