skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vinificering » H2S (bökser) fjernes med tøris – Hvordan?

Forfatter
Emne

Et klip fra Vinbladet.dk

Hvor er Bordeaux på vej hen?

Peter Vinding-Diers stiller spørgsmålet fra sit sicilianske excil.
af  Peter Vinding-Diers 8. februar 2020, 9:53

Som en anerkendelse for mit arbejdet blev jeg optaget som medlem af Académie du Vin, det var en stor ære. Derefter fulgte nye observationer og<span style=”text-decoration: underline;”> opdagelsen af, at man kan kurere H2S fejl i vin ved hjælp af tøris og således undgå en risikofyldt brug af kobber.</span>
Disse begivenheder markerede nogle af højdepunkterne i mit vinliv.
Senere blev genopbygningen af gl…….

Jeg fandt denne pasus i en artikel i Vinbladet.dk. Hvem kan fortælle fremgangsmåden ved at fjerne bökser/H2S fra vin med tøris?

Tøris er som bekendt frossen CO2 , ca. – 80 °C.

Hilsen far Silkeborg.

Viser 4 svar - 1 til 4 (af 4 i alt)
Forfatter
Svar

.

Du kan blive lidt klogere ved at se nedenstående webinar med Peter Vinding-Diers, her uddyber han det en smule, uden dog at komme med helt præcise anvisninger….

https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=687253672253551

Spændende interview med legenden.

Jeg prøvede sidste år en lidt lignende fremgang med succes. Forsøgte at læse op på baggrunden for, hvorfor h2s udløses ved kraftig omtikning og fandt, at det ihvertfald delvist var grundet agitering. Tænker at det måske også gør sig gældende her med tøris.

Hvis luft kan drive den volatile h2s ud kan co2 vel også. Eller ihvertfald delvist ved agitering.

Jeg smed en slange i bunden af en glasballon og satte co2 igang og lod det boble i 5 min.

Det kostede lidt vin i starten at finde let nok tryk til en næsten fyldt ballon, det strøg hurtigt ovenud. Men vigtigst. Det virkede og jeg kunne lade kobber ligge.

Men ville nok holde tøris fra mine glas balloner, og den kemiske baggrund kender jeg intet til. Men kan bakke op om virkning. Kan også være det bare var held og vinen havde fikset sig selv over tid alligevel.

I samtalen giver Peter Vinding-Diers et bud på hvor meget tøris/SO2 der skal anvendes.

2 kg til 50 hl. det svarer til 40 g/hl eller 4 g/10 L. Med de små mængder vi opererer med skal vi nok regne med lidt mere pr enhed.

Hilsen fra Silkeborg

Viser 4 svar - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.