Forside Vinavlerforum 1 – Vindyrkning Grundstammer i DK.

Dette emne indeholder 6 svar, har 5 stemmer og blev senest opdateret af Lars Holt Lars Holt 1 måned siden.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Under “rondo og syre….” har emnet banet sig vej til grundstammer nu, så det er bedre at lave en ny tråd:

Nu er der jo kommet mange nye grundstammer på markedet, men SO4 har været den suverænt mest brugte grundstamme både i Europa og USA.

Men det ændrer jo ikke på, at denne rod er til dybmuldede jorder med god vandtilgang, rødderne går ikke i dybden. Det der med at rødderne går 10 – 20 m ned er en journalist-skrøne. Det er ganske vist konstateret i visse tilfælde, men det er ikke det der almindeligvis sker. Til tørre sandede jorde er det bedre at bruge Börner, 125AA eller Gravesac. Andre kan også bruges. Jeg har haft enkelte Richter 110, der gror helt vildt, men jeg konstaterede, at vinen herpå iltedes meget hurtigt, så de er udskiftet med andre. Problemet med grundstammer på vore planter er, at de fleste ikke bestiller planter med bestemte grundstammer, og plantehandlerne synes åbenbart at SO4 er den der mest skal bruges uanset jordbund. Da SO4 er den mest brugte rod, kan man vel ikke fortænke dem i det. Når vi så bestiller planter er vi håbløst bagefter, det bør gøres 1 – 2 år forud. De planter vi får leveret næste forår er jo produceret i år, grenene der er brugt til podning er produceret forrige år, og overvintrede i kølehus forrige vinter. Når vi så kommer for sent må vi tage det vi kan få.

Vi mangler i den grad viden om grundstammernes brug i DK. For en halvsnes år siden blev der udført et forsøg med grundstammer på 2 lokaliteter i DK. Tilsyneladende kom rapporter om den ene lokalitet aldrig til FDVs kundskab. Det andet der blev udført i Årslev, blev afrapporteret, men forsøget var værdiløst. Af 2 grunde:

1. For sådanne forsøg ydes der kun tilskud til arbejder der forløber over maks. 3 år. Når det så tager 2 – 3 år at lave en grundstamme-plante, kan der jo ikke komme noget brugbart ud af det.

2. Vejret gjorde, at en masse planter døde og drueudbyttet på de resterende planter var ganske minimalt. Det siger sig selv, når det tager 5 – 7 år før en plante er i fuld bæring. Det var ellers en fin “forsknings-plantning” der var udført i Årslev, og i øvrigt også en fin rapport.

Den anden plantning står vistnok endnu, men den er så vidt vides ikke udført som “forsknings-plantning”, men er formentlig bedre end ingen. Hvis nogle vil lave en rapport om grundstammer i DK, er der måske en mulighed her. Planterne har nu en alder, hvor der kan fås noget ud af det.

Hilsen fra Silkeborg.

Jens Madsen
    Jens Madsen
    Deltager

Hej

Ved et besøg på Årslev for at iagttageplanternes tilstand, det er ganske vist året efter Odense folkene fik opgaven overdraget, besøgte jeg beplantningen og fandt ca. 35% 40% var skadet af luftbårne pesticider nærmere 2,4D / også kaldet MPCA.

Jeg gik på kontoret og fandt en rengørings assistent – jeg forsøgte at finde en af vore medlemmer der havde med sagen at gøre, det var håbløst og derefter rendte sagen ud med spildevandet.

Med venlig hilsen

Jens 1108

Jeg er helt enig i at det kunne være spændende at få forsket mere i grundstammer. Næsten alle mine er SO4, for sådan var det jo bare da jeg ikke vidste andet. I Vinpressen  #2.18 var der en artikel om blandt andet magnesiummangel i planter med SO4 grundstammer. Ud over det, er jeg stadig helt blank. Jeg kan dog tilføje at SO4 her på matriklen er rimeligt tørkeresistent. Jeg har et lag af JB-4 (sandmuldet jord) som er præcist 2 spadestik dybt. Herunder er der den fineste støbegrus. Jeg bor i udkanten af en grusgrav ! På trods af dette,var det ikke nødvendigt at vande før ca 15/7. Da havde planterne stort set ikke fået nedbør i mere end 2 måneder. Herefter var det så nødvendigt med vanding 1 gang hver uge i 3 uger – svarende til 90 mm nedbør i alt. Havde jeg ikke gjort dette, var der sikkert ingen høst i år. Vandingen sikrede en superhøst – når man ser bort fra en hvepseplage der tvang mig til at høste for tidligt.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Ja der er virkelig noget at tage fat i ift. Grundstammer, og gerne om muligt mere dybdegående/alternativ end den tidligere artikel i vinpressen der har været. Der må da også her foregå en masse udvikling og tests i kolde regioner. Nordlige USA, Tyskland Baltikum, Canada osv. Som der kan tages fat i.

Jeg kan ihvertfald personligt se en meget stor forskel på de vel 4-5 gængse grundstammer jeg har. Og ydermere på de 35 på egen rod der f.eks. har meget stor forskel i tørkeresistens og nærings behov.

Mest interessant selvfølgelig, på de hvor der er forskellige grundstammer på samme sort.

Jeg synes 2 ting er generelle:

– Egen rod er næsten altid bedst. Hvis vi udelukkende snakker vækst og modning. Men det kan jo heller ikke bruges hvis man skal fremtidssikres siger nogle. Eller… man kunne måske plante USA og canadiske sorter og løse problemet den vej(vinrodslus problemet). Flere af disse er vel resistente eller tæt på. Men det er nok igen en anden snak om godkendte sorter i Danmark/eu.

– Vi er et u-land når det kommer til grundstammer. Dog nok ikke helt så mærkeligt med den korte historie med dansk vinavl. Tror dog også som andre skriver, at der ville være meget at hente på mange parametre hvis man kastede sig ud i Pioneer arbejdet.

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Det er lidt besynderligt, at vinavlere, der skal plante flere tusinde vinplanter ikke vælger i første plantning at vælge forskellige grundstammer til de samme sorter. Der er jo kun 25 planter i hvert bundt.

Hvis mange nok gjorde det, ville vi få et fint overblik over, hvilke grundstammer der egner sig til hvilke sorter på forskellig jordbund.

Skal høstrapporten udvides med oplysning om grundstamme?

Det ville give rigtig god mening med grundstammer i høstrapporten. sammenlagt med jordbund.

Ift. Plantning på forskellige rodstammer synes jeg ydermere man burde kigge mod USA der har haft projekter kørende om lige netop dét. Mange af de stammer vi bruger er jo udviklet med hovedfokus på vinrodslus, senest nematoder og så… tørkeresistens. Den sidste er jo ikke så brugbar for os, ud over 2018 sæsonen.

Man kunne jo prøve at trække lidt på de der ved noget om emnet og måske ud over, at plante de gængse udviklet til varmere himmelstrøg, så få testet nogle af de typer der er udviklet med et klima tæt på vores in mente. Altså gerne sen udspring, men med samme eller hurtigere modning, med lidt begrænset vækst.

Er nok klar over det bliver et langstrakt projekt, men det er dansk vin vel også.

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Der er mange, der allerede i år har tilføjet oplysninger om grundstamme til høstrapporten.

Men foreløbig er det mest SO4 og planter på egen rod, der er indberettet.

Det bliver spændende at se, om vi allerede nu kan uddrage noget af høstrapporterne.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.