Forside » Vinavlerforum » Vindyrkning » Grundstamme og tung jord

Forfatter
Emne

Vi plantede i 2018 i alt 1.200 stokke af forskellige sorter: Solaris, Rondo, Regent, Phönix, Bolero, Souvignier Gris og lidt Pinot Noir. Alt sammen inspireret Lars Holts
bog “Kvalitetsvin af danske druer”.

Alle har grundstamme SO4. De har alle haft lidt svært ved at få fodhæfte. I 2020 måtte næsten alle starte forfra, men så kom de også meget kraftig – lige med undtagelse af Bolero, hvor der er rigtig mange der er døde.

Jorden som planterne er sat i, er tung jord. Sandblandet ler med et godt muldlag i toppen. Vi ligger i et tidligere istidslandskab hvor der virkelig er blevet flyttet rundt på tingene. Det vil sige at når man borer et hul til en vinstok et sted så er det rent grus og hullet 1 meter fra er rent ler med grus – og alt ind i mellem. Marken er ikke vandlidende, men fugtig. Arealet har i 100 vis af år været dyrket som landbrugsjord, men kun med små maskiner og ikke ekstensivt. Vi fik grubet jorden inden vi plantede.

Mit spørgsmål til gruppen er: Bør vi skifte de døde og svage planter til en anden grundstamme end SO4? Er der nogen der har erfaring fra tung jord?

/Jens (3860)

Viser 2 svar - 1 til 2 (af 2 i alt)
Forfatter
Svar

Hej Jens,

Jeg kan ikke svare på dit SO4 spørgsmål men kan konstatere at tung lerjord er problematisk uanset hvor veldrænet den er.

Min vinmark er noget speciel: Jorden er som sådan en let sandmuldet jord (JB-4). De planter som jeg har etableret her har klaret sig rigtig godt. Desuden har jeg en kunstig vold af fed stenet lerjord (JB 8-9). Den er veldrænet da vand altid kan løbe væk fra den. På toppen har jeg uden problemer plantet Solaris som klarer sig fint. På selve skrænten som hælder med omkring 40 grader og er nærmest optimal i forhold til sollys plantede jeg nogle få planter af Ortega, Johanitter og Birstaler Muscat. Jeg havde forventet at det ville blive de bedste planter men jeg tog fejl. De har været næsten umulige at få i gang og kun få af planterne fra 2013 er nu rigtig sunde. Flere er udskiftet undervejs da de gik ud. Nu har jeg så ca 30 % som er rigtig sunde, 50 % som bærer lidt men stadig kæmper og 20 % som ikke er meget værd…

Håber du får bedre held med dine planter.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund.

Ler kan være problematisk Ja, men samtidigt laves nogle af verdens bedste (og dyreste) vine på næsten ren ler. Bare tag Petrus f.eks.

Jeg har bl.a. et stykke på næsten ren ler, let sandblandet. Toplaget er mellem 20-50 cm.

Vigtigst er at du får en rod der ikke panikker i våd jord og ikke er f.eks. Ruspertis (så vidt jeg husker) der næsten vokser som en pælerod.

Har selv brugt 125aa på ca. 600 planter. Har 2 der er går ud på 4 år. Og det var alle første år.

125 aa giver dog oven i den i forvejen lidt senere “Det hele” på ler, yderligere senere udspring (et par dag) så det går nok ikke hvis du vil lave noget der i forvejen er på grænsen.

Idag med uendeligt mange research timer om jordbund og rod,  havde jeg valgt MG 101-14.

Den har Ruspertis i generne godtnok, men ikke udelukkende og vokser mere horisontalt.

Viser 2 svar - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.