skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vindyrkning » Gødning til vinplanter

Forfatter
Emne

Hej.

Jeg hjælper i en mark der virkelig trænger til en kærlig hånd. Planterne har ikke været passet ordentligt i de 10 år den har været til. Den består hovedsageligt af Rondo og Solaris. De har ikke fået gødning eller andre former for tilsat næring, og der derfor ret medtaget. Hvad gør jeg for at rette op på planterne? Hvilken form for gødning er bedst? Der er ret mange planter ( Ca. 700 stk.) så tænker noget N-P-K gødning. Hvad for en slags skal man vælge.

Med venlig hilsen

Jesper Sønderholm Juel

Viser 8 svar - 1 til 8 (af 8 i alt)
Forfatter
Svar

Du har også brug for humus i jorden, så jeg vil foreslå en varieret blanding af dyregødning, kompost og tang.

Vi er ved at gøde Vesterhavegården, der består af 15.000 vinplanter efter dette princip

Gødning til Vinplanter

Hej Lars.

Tak for svar. Jeg tænker også at dyregødning og kompost er det helt rigtige. Men når man kun er én mand til at passe 700 planter er det en lidt stor mundfuld at gøde på den måde 🙂 Hvis jeg nu valgte at gøde med N-P-K gødning. Hvad for en blanding vil så være den mest optimale til vinplanter?

Jesper du kan anvende almindelig have NPK men du bør også støtte med at bladgøede mindst 3 gange før blomstring og igen hver 3 uge i hele sæsonen,

men husk 60 til 80 gr. pr m2 og ikke noget indtil stammerne det er ude på jorden rødderne holder til. og så når det er muligt følg Lars råd fremover.

Mvh. jens 1108

Hej Jesper.

Det ville være en god ide at få foretaget en jordanalyse så man kan se hvilket gødningsmidel jorden er fattig på.

Næstbedst er at få målt jordens reaktionstal som er vigtigt for planternes optagelse af gødningsstoffer. Har du adgang til et pH meter kan du selv kontrollere reaktionstallet. Får du brug for vejledning i denne proces så sig til.

Ellers er en alm. god NPK gødning uden for højt indhold af kvælstof ok.

Forholdet mellem N,P og K er beskrevet på skemaet 6,0/1,7/7,0 i g/m2

OK, så det skal gå hurtigt.

I Vinpressen nr. 6, 2014 og nr. 2, 2015, er der to artikler om optimal gødskning af vinplanter. De indeholder vigtig baggrundsviden om vinplanters næringsbehov, og det anbefales at læse dem! De kan findes her på vinavl.dk.

Jeg vil også (som Jens Madsen) foreslå at tilføre mikronæringsstoffer som bladgødning i denne dyrkningssæson (og de kommende), det har en hurtig effekt når det påsprøjtes. Det drejer sig om Pioner S Gødning 80 (svovlbladgødning) og EPSO Microtop (bittersalt med et par ekstra mikronæringsstoffer).

DBH Ole

Hej.

Mange tak for jeres gode råd. De får en gang alm. NPK 14-3-15 og så noget bladgødning hen over sæsonen.  Det er sådan set ikke fordi det skal gå hurtigt. Men det er ikke min egen mark og ikke mine egne planter. Så der er også grænser for hvad jeg kan overskue, når jeg også har min egen mark med ca. 500 planter 🙂

Igen, mange tak for hjælpen.

Hilsen Jesper

Hej Jesper.

Dit valg af NPK 14-3-15 er ikke helt tosset, man du er nødt til at få taget nogle jordanalyser for ikke at køre helt ved siden af. Som regel vil en gødning med lidt lavere N-tal end K-tal være det rigtige. Det kan meget vel være at der også skal tilføres noget mono-kalium-fosfat, det er NPK uden N.

En mark med produktive planter skal bruge (ca.-tal):

kg handelsgødning (14-3-15)

pr. ha                             pr. ar (100 m2)       mark på 10 ar (1000 m2)

Kvælstof N    80 kg                                    800 g                                      57 kg

Fosfor P            9 kg                                       90 g                                     30 kg

Kalium K        85 kg                                    850 g                                   56,7 kg

Udover det årlige forbrug skal der jo også tilføres det som marken er “bagud”. Den mængde kan kun en jordanalyse sige noget om.

Ovennævnte viser, at der f.eks. skal bruges en N-P-K-gødning 14-8-14, og den kan formentlig ikke købes, hvorfor der må suppleres ned andre gødninger.

Hilsen fra Silkeborg.

Viser 8 svar - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.