Forside Vinavlerforum 4 – Erhvervsvinavl Fra Hobby til Erhverv..?

Dette emne indeholder 15 svar, har 7 stemmer og blev senest opdateret af Lars Holt Lars Holt 9 måneder, 2 uger siden.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

Hej

Jeg leder efter samlet information til, hvordan man går fra Hobby til Erhvervsvinavler.

Her tænker jeg på alle de gode erfaringer andre har gjort ift. godkendte produktionslokaler, skat, diverse godkendelser mv.

På forhånd tak, for hvad der måtte komme af erfaringer i denne tråd.

Hilsen

Martun

Hej Martin

Vi har skrevet lidt sammen på FB. Jeg har været igang med at skifte fra hobbyavler til erhvervsavler igennem det sidst års tid. Jeg vil gerne hører dig og andre hvad formålet er med at blive erhvervsavler? Hvilke fordele tænker du at du kan opnå ved at være erhvervsavler??

mvh

Kenneth

3205

For os gælder det primært om at vi kan afsætte vores vin til de lokale spisesteder mv.

Det er ikke med økonomi for øje, men mere at se om vi kan.

Del gerne konkrete ting man skal gøre.

Hilsen

Martin

Man for brug for branchkoden som er udarbejdet af danskevingarde. Den er god når man skal godkendes af fødevaremyndighederne. Deri er lavet en kakyle af risikoen ved produktion af vin.

Jeg er støt på det problem, at skat ikke vil godkende mig til at betale punktafgift. Det skyldes at mit produktionssted ikke er adskilt fra mit hjem. De ønsker et lokale med selvstændig indgang og hvor de ikke skal gå igennem privat hjem eller andre firmalokaler for at kunne gennemgå varelageret.

Du skal register din vinmark:

http://lfst.dk/landbrug/planteavl/vin/

Arne Andersen
    Arne Andersen
    Deltager

Hej Kenneth

Har du også et overblik over hvilken omkostninger der er forbundet med div. registreringer?

Hør nu her!

For det første skal du begynde med at være professionel. Gør dit hjemmearbejde inden du kontakter myndighederne. De mest banale ting skal du have styr på inden kontakter.

Begynd med at momsregistrere dig. Uanset om skattefolkene vil godkande dig som erhverv eller ej, så er momsen fradragsberettiget, også ved etablering.

Du skal jo begynde med at besøge nogle, der på dets eneste er begyndt som erhvervsavler og -producent.

Du har jo også den mulighed at få druerne vinificeret hos en allerede godkendt vin-producent. Det vil nok være det absolut billigste. Hvis du vil have dit eget vineri, kan det alligevel være en god ide at begynde med at få vinen lavet “ude”, du kan på den måde få en “billig” måde at få kundskaberne indenbords på.

For resten, hvor bor du, hvis vi skulle have kendskab om en nabo vi kunne henvise til.

Hilsen fra Silkeborg.

Jan Thrysøe
    Jan Thrysøe
    Deltager

Hej Martin

Du må jo have fat i din forening – Dansk Vin. Som du sikkert ved eksisterede der indtil for kort tid siden en forening for professionelle – øhh erhvervsmæssige vinavlere, nemlig “Danske Vingårde”, der gjorde rigtigt meget i at hjælpe kommende erhvervsavlere gennem “lov-junglen”.  Desværre var opbakningen fra erhvervsvinavlerne i danmark mildest talt elendig – under 50 % af de vingårde der er klassificerede som  erhvervsavler var medlem af foreningen og det kan alle med lidt sund fornuft sikkert se var en sikker “dødssejler”.

Den kommende struktur er så vidt jeg ved ikke helt på plads endnu, men jeg er overbevist om, at det kommer den – og til den tid vil der givet være en “indgangsdør” for kommende erhvervsvinavlere.

Danske vingårde (som jeg var formand for indtil lukningen)  måtte altså “bide i den sure drue” og fusionere med foreningen Dansk Vin. En process der kunne skrives mangt og meget omkring, hvilket jeg dog vil udlade her.

Ps. Martin – du er velkommen til at ringe og få en snak omkring processen m.v  for at få en godkendelse til at kunne sælge din vin.

Jan Thrysøe
    Jan Thrysøe
    Deltager

beklager meget, men har lige konstateret,  at min gamle signatur, der automatisk kom på mine indlæg ikke længere findes.

Jeg er indehaver af Guldbæk Vingård i Himmerland – tlf 40331244

mvh

jan

Det koster ikke noget at registrer sig. Udgifterne kommer først når lokalerne skal indrettes. Det er vigtigt at vide hvad man kan og ikke kan.

Jeg tror at det er det der forsøges ved at spørge mere erfarne til råds.

mvh

Kenneth

Hej Jan

Tak for tilbuddet, det vil jeg tage imod og ringer til dig.

Hilsen

Martin

Hej

Måske følgende oversigt, som jeg anvender, når vi har besøgende, kan hjælpe lidt med at få et overblik. (fra Fra HOBBY til ERHVERV eller til ”hobbylignende” til ØKOLOGISK VINPRODUKTION!

•Forretningsplan
    •Registreringsbevis
    •Virksomheds Nem ID: administrator/medarbejdersignatur
    •Produkt- og ansvarsforsikring – for medarbejder op til 12 t. ugentlig
    •Produktionslokalet godkendes af kommunen (fritaget for affaldsafgift – omsætn. Under 300.000!)
    •Skat – bl.a deponering af 10.000 kr
    •Moms – omsætn. Over 50.000 kr – kvartal afr. -> ½ årlig
    •Punktafgift = vinafgift. Betales hver måned
    •Revisor – regnskab
    •Virksomhedsbankkonto
    •Fødevarestyrelsen – godkendelser – årlig kontrol –smiley – fødevareproduktion
    •Vinproduktionen økologisk – regnskab ind og ud produkter
    •Landbrug/erhverv – plantedirektoratets kontrol
    •Egenkontrolprogram – (modtagekontrol, råvare- og hjælpestofregnskab, status, opbevaring, rengøringsskemaer, årlig kontrolrapport)
    •Økologi -> vinmarken under omlægning – dispensation – økologisk efter 3 år.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.