Forside Vinavlerforum 3 – Diverse Forsøgs vine

Dette emne indeholder 4 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af Søren Refslund Møller Søren Refslund Møller 6 dage, 16 timer siden.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

Var forsøgsvine egentlig med igen i år til vinskuet? (Var desværre selv forhindret i deltagelse).

Måske jeg bare ikke har været opmærksom nok, men så må bedrevidende evt. Foreslå link eller artikel.

Ift. Kategorien så kan jeg i nyheder læse at den i praksis hovedsaligt er orangevine.

Der er vel også interesse for nye sorter der er knapt så gængse (Har en del på mine 3 testmarker, 38 for at være specifik). Nogle få af dem viser meget stort potentiale men mængderne er små.

Kan disse indgå under forsøgs vine (med begrænsede mængder) og bliver de bedømt under samme kriterier og/eller præmieret.

Lars Holt
    Lars Holt
    Participant

Forsøgsvine blev afskaffet for et par år siden, fordi der reelt ikke var behov for det.

Orangevine hører under kraftige hvidvine.

Det var da særdeles trist at den kategori er afskaffet. Ihvertfald hvis man gerne ser nytænkning og udvikling i dansk vinavl.

Det er jo fantastisk at der sker så meget som der gør pt, og der er ved at være anerkendelse fra udlandet også. Men det stopper vel ikke der.

Jeg synes et eller andet sted, at fjernelse af testkategorien spænder lidt ben for udviklingen. Man fjerner ihvertfald noget af muligheden for at få værdifuld information i en branche i vækst men også en branche der stadig er “nyfødt” hvis vi sammenligner med vores udenlandske kollegaer.

Her tænker jeg, og der kan være glemte eller uopdagede guldklumper i flere sorter. Men at man nu skal have en del planter med en del år på bagen for at have store nok mængder til at kunne deltage på “normal vis gør det jo lidt svært og langstrakt.

For mit eget vedkommende ville det så betyde yderligere ca. 2-400 test/måske planter og det er vist lige rigeligt med forskellige systemer og tilgange, hvis man skal gå i dybden med tilgængelig information. Og ikke mindst videreformidle egne erfaringer på dansk jord for de enkelte sorter. Her er forsøgs vin kategorien jo et fremragende vindue til et hurtigt overblik for andre.

Generelt er det efter min mening ærgerligt, at andre vinavlere nu ikke kan drage nytte af mine og andres erfaringer. Der ligger jo et kæmpe krydsnings arbejde i både Europa, Baltikum og over dammen, som for mange er ukendt. Og jeg kan bestemt bekræfte potentialet hos nogle af disse… og nu også erfare at jeg bliver næsten ene om den information.

Hvis vi snakker konkurrence på markedet i fremtiden er det selvfølgelig fint for mig, men i et større perspektiv mere trist synes jeg.

Lars Holt
    Lars Holt
    Participant

Jeg hører også til dem, der laver mange forsøg, og jeg har tit indleveret vine til vinskuet hvor produktionen kan var på 4-5 l.

Men det har hjulpet, efter at vi kan indlevere i 37½ cl flasker mod tidligere 50 cl.

Det er helt sikkert interessant at få vurderet nye sorter og andre grundstammer/egen rod. Vindyrkning under vore klimatiske forhold giver udfordringer og muligheder både hvad angår dyrkning og vinstil.

Forsøgsvine skal være velkomne til vinskuet, og med forståelse af de mindre produktionsvolumener er jeg åben for, at vi kan acceptere færre flasker/mindre volumen til bedømmelse.

Det er dog vigtigt at forstå, at “forsøgsvine” ikke vil have nogen særstatus. Forsøgsvine vil blive bedømt og have mulighed for præmiering på lige fod med de øvrige indsendte vine.

Muligheden vil indgå i overvejelserne omkring næste års vinskue.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.