Forside Vinavlerforum 3 – Diverse Etiketter

Tagget: 

Dette emne indeholder 4 svar, har 5 stemmer og blev senest opdateret af Lars Holt Lars Holt 8 måneder, 1 uge siden.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Henrik Prip
    Henrik Prip
    Deltager

Jeg har en lille vinmark med 84 planter og skal til at finde en nem måde at etikettere på manuelt. Kan nogen komme med gode ideer til software, printertype og evt etiketmaskine? På forhånd tak!

Mvh Henrik Prip

Anonym

Hej Henrik. Jeg anvender Publicher, hvor jeg finder en etiket i pasende størrelse hos Avery eller andre etiketudbydere. Jeg printer 6 pr. side, og jeg anvender en god papirkvalitet 100 g/kvm. Limen jeg anvender er betegnet “skolelim” fra Dana Lim, andre kan selvfølgelig også anvendes. Limen fortynder jeg med ca. ½ vand. Påsætning af lim sker i en lille flad kvadratisk skål “bagekartoffelskål”, hvor jeg trækker etiketten ned over limen og tørrer den af på kanten af skålen. Jeg holder på en i top og bund. Når limen er påført lader jeg den ligge et minutstid,  således at papiret bliver fugtigt og strækker sig, ligesom når man tapetserer.

Printere er der jo mange af, jeg har en HP Officejet Pro 8622 som er udmærket. De originale printerpatroner har vandfast blæk. Men skal du kun anvende printeren til etiketter, skal du formentlig se efter andre mærker som er specielt velegnede til billedtryk, men husk vandfastheden. Fordelen ved at trykke på A4 papir er at man får skarpe hjørner, det er der ikke på de etiketter man køber, og det er også svært at lave en ramme med nøjagtig samme afstand til kanterne. Det problem er man ude over når man printer på A4 og efterfølgende skærer/klipper dem ud.

Hilsen fra Silkeborg.

Prøv med en pen, der skriver på glas.. Jeg bruger gerne hvid pen på mørke flasker..

Hilsen

Torben Løvenstein

Ole Stauning
    Ole Stauning
    Deltager

Overvej en vandopløselig naturlig lim til når du skal bruge flaskerne igen. Dextrin (det som der var på kuverter før de blev selvklæbende), gelatine eller albumin (æggehvide har man vel altid på lager) er de mest oplagte muligheder. Overvej også at stryge limen på med en svamp, jeg synes det er at foretrække frem for at dyppe bagsiden af etiketten i en flad skål.

DBH Ole Stauning

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Mælk er en glimrende lim til etiketter. Og mælken smøres let på med en bagepensel.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.