Forside Vinavlerforum 2 – Vinificering Dosage til muserende vin

Dette emne indeholder 4 svar, har 4 stemmer og blev senest opdateret af Lars Munch Lars Munch 4 måneder, 3 uger siden.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Lars Munch
    Lars Munch
    Deltager

Hej.

jeg  har 15 flasker muserende  vin fra 2017 jeg skal have dosage på.  Er der nogen der kan hjælpe mig med opskriften på dosagen. Hvor meget sukker og sulfit der skal i en 1/2 l. dosage, og hvor mange ml. skal der i en flaske vin på 750 ml. Gerne en enkel opskrift, jeg råder ikke over det store måleudstyr.

Med venlig hilsen Lars Munch. Vinhaven Kristiansdal.

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Jeg har nu lagt det regneark ind på hjemmesiden under inspiration->vinfremstilling, som jeg selv bruger. Der er link (vinberegning.xls) midt nede på siden, lige inden fremgangsmåden for fremstilling af hvidvin.

Mængden af sukker afhænger af, hvor meget ekstra, du vil søde din vin. Jeg tilsætter normalt ikke noget sukker.

Mængden af sulfit burde måles, men det har vi jo normalt ikke flasker nok til, så der må du gå ud fra, hvor meget, der var tilført inden andengæringen, og altså beregne, hvor meget der mangler. Og husk, at mousserende vin bør drikkes 3-9 måneder efter ompropningen (degorgering), så det er ikke voldsomt med sulfit, der er påkrævet.

Mængden af transportlikør (dosage) er et spørgsmål om, hvad der er praktisk. Jeg bruger 10 ml. Det er der normalt plads til i flasken, og jeg kan nå at få det tilført, inden vinen bruser over, og jeg skal jo ikke have opløst sukker i min transportlikør.

Erik Carstensen
    Erik Carstensen
    Deltager

Hej Lars Munch. Måske kan du bruge min hjemmeside. Tallene er for 75 cl. Hvis du bruger 50 cl. flasker, kan du X med 50 og : med 75.
    For øvrigt er jeg mest glad for den Mousserende vin, hvor jeg ikke har tilsat sukker.
    Det er efter min mening bare en dårlig vane. 🙂http://vinjafyn.dk/mousserende_vin.html

Anonym

Hej Lars.

Propskiftet er noget af det svære ved den mousserende vin-fremstilling. Inden du gør noget skal du foretage nogle valg.

De er: Hvor sød skal vinen være, hvor meget sulfit skal der tilføres og hvor meget sødelikør (ekspeditionslikør) skal der tilsætte pr. flaske.

Sødmegraden: Jeg bruger 8 g/L. Er der under 5 g/L vil de fleste synes at vinen er “sur”. Jeg antager, at pH er ca. 3,2 hvilket kræver et frit sulfit-indhold på ca. 20 mg/L. For at opnå det skal der nok tilsættes 60 mg/L, d.v.s. 120 mg sulfitpulver pr. liter.

Tilsæt 20 ml likør/flaske (3/4 liter). Jo mindre man tilsætter jo større er usikkerheden. Find en måleske eller andet som passer i størrelse, jeg bruger et “kaffemål” ved tilsætningen.

Du har 15 flasker (3/4 liters formoder jeg). Den ene skal bruges til likøren. D.v.s. at du skal bruge 14 x 20 ml = 280 ml likør netto. Bland 375 ml for at være sikker på, at der er nok, det er en ½-flaske (375 ml).

Selve udregningen er ret besværlig, da man hele tiden skal have in mente, at det er 3/4 liters flasker, eller 3/8 flasker. Jeg har lavet et skema, som jeg kan gå ind i. Tabellen er lavet for 1 liter = 1000 ml.

Hertil skal der bruges:

Sukker: 300 g x 0,375= 112 g (gerne perlesukker)

Sulfitpulver: 3,950 x 0,375= 1,481 g sulfit-pulver.

Først opløses sukkeret i ca. halvdelen af vinen, derefter tilsættes sulfitten – til sidst efterfyldes til flasken er fuld. Nu har vi den færdige sødelikør. Det skal ved tilsætning til vinen have samme temperatur som vinen deri.

Det praktiske ved fyldningen: Lav en “masterflaske” som er fyldt med vand, så det passer med, at der er plads til likøren og luftrummet over. Der skal være min. 15 ml luftrum, så lav 20 ml. Først fylder du masterflasken med vand op til underkanten af plastproppen. Brug nu en engangssprøjte til at måle med. Først fylder du proppen med vand, som suges op i sprøjten. Derefter suger du så meget vand op af flasken, at du har 20 ml i sprøjten. Tøm sprøjten. Nu suger du 20 ml vand op af flasken, det svarer til likørmængden.

Du er nu klar til at begynde. Du har det hele klar. Frysevæsken er nedkølet til ca. -20 grader. Likøren er nedkølet. Flaskerne er også nedkølet, hvis det er muligt. Du har sat en sugespids på sprøjten, så den passer i længde til at suge overskydende vin op, så det lige passer med mængden i din masterflaske. Det er praktisk at bruge et kapsel-apparat til at trykke plastpropperne i med, og til at holde vire-pladen nede med, mens du snor tråden.

Hold flasken lidt på skrå mens kapslen tages af, og igen når du hælder likøren i. Alt skal gå med rolige bevægelser.

Lad vinen  ligge en måneds-tid inden den drikkes.

Hilsen fra Silkeborg.

Lars Munch
    Lars Munch
    Deltager

Tak for de gode svar, nu har jeg noget at arbejde videre med.

Med venlig hilsen  Lars Munch.  Vinhaven Kristiansdal

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.