Forside Vinavlerforum 2 – Vinificering decinfikation

Dette emne indeholder 6 svar, har 6 stemmer og blev senest opdateret af Christian Bonde Sørensen Christian Bonde Sørensen 7 måneder, 2 uger siden.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Hej.

Et anerkendt og benyttet middel til desinficering, er en blanding af 1 g. sulfit og 2 g. citronsyre pr. l. vand. Benytter det selv, men er blevet i tvivl om, hvor længe denne væske skal være i kontakt med de flader som ønskes behandlet.

Erfaringer?

Kim

Hej Kim,

Jeg kan næppe lære dig noget om desinficering… tror du har samme “snusfornuftige” tilgang til det som mig 🙂

Men her har jeg aldrig haft problemer med vin der er blevet inficeret med noget som helst. Uden at have et dybtgående kendskab til hvordan det virker, så ved jeg at min metode aldrig har givet problemer:

Alt udstyr holdes pinligt rent. Presser, afstilkere og beholdere får altid en tur med højtryksrenseren så der ikke er det mindste skidt tilbage – både efter brug – og når jeg anvender det igen. Alt bliver derefter tørret over med en våd opløsning af  “din” blanding. Slanger får samme tur. Jeg nøjes ikke med at  dyppe mine hænder i opløsningen men vasker mine hænder grundig i opløsningen. Jeg tror at opløsningen kræver en vis reaktionstid som næppe er særlig længe. Det, at man aktivt får kontakt med alle flader, tror jeg selv på er nok.

Jeg arbejder en del med hospitalssprit i forbindelse med mit arbejde. For at få tingene pinligt rene, følger jeg en vejledning som svarer til den jeg anvender til vinfremstilling. Aktiv afvaskning af alle flader og vask af hænder i spritten til det er fordampet. Det ved jeg virker, for den person jeg arbejder med, har aldrig haft nogle problemer med infektioner siden han kom i min og mine kollegaers hænder. (Efter en tur på sygehuset hvor de sjuskede meget mere)…

Man skal så huske at blandingen af svovl og citronsyre danner en gas af svovldioxid. Det er denne gas der desinficererer. Denne gas er næppe særlig stabil, så man må lave en ny blanding når den er “dampet af”.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Jeg kan højt anbefale et produkt fra brygge-verden som hedder StarSan. Det er forholdvis nemt at arbejde med og har brug for meget lidt kontakt-tid til at være effektiv.

Sigrid

Bruger også starsan samt pbw, også fra samme firma. Fremragende produkter og super lette at arbejde med. Blandet op i destilleret vand kan det let genbruges og bruges fra f.eks. forstøver til småting. Har haft det stående i 4-5 måneder uden at ph (effeltivitet) havde ændret sig synderligt (dog ikke genbrugt).

Har vel samlet set brugt 1 liter af mine 5 liters koncentrat gennem de sidste 5 år. Og brygger også øl ved siden af vinen. 1.6ml pr liter vand så vidt jeg husker.

Sulfitvand, det er jeg holdt helt om med at bruge efter at min genbo har fået sulfitallergi. Ja, og så gik der virus i 3/4 af hans vinplanter, som nu er rykket op. og han laver ikke vin mere.

Selv har jeg været udsat for sulfit et par gange, hvor jeg skulle tisse rigtig meget et helt døgn. Jeg er gået så vidt at bruge gasmaske (D-filter) når jeg arbejder med sulfit. Sulfit/SO2 er jo en giftgas. Når men køber SO2 i flydende form, kan det kun ske med gift-godkendelse. Så det er ikke noget man skal spøge med, men det er næsten nødvendigt til konservering af vin. Ganske vist er der nogle der laver naturvin uden SO2, men der er også derefter.

Hilsen fra Silkeborg.

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Hvis man vil lave god vin uden tilsætning af sulfit skal man have gode modne druer, der kan tåle 1 til 2 måneders skalkontakt og opnå en høj alkoholprocent.

Vil give Ole ret… man skal være varsom med allergierne  har selv udviklet det med Iod.

Og ift. Naturvinene så har jeg også til gode at smage en der sidder i skabet.

Talte med en vinmager fra bourgogne den anden dag, han fortalte at han udelukkende bruger vildgæring med meget små sulfat mængder indledende. Men de bliver i den grad oppet senere i processen.

Der var ingen mening i at bruge tid og kærlighed på en vin for at lade den oxideret var konklusionen.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.