Dette emne indeholder 6 svar, har 5 stemmer og blev senest opdateret af Ole N. Østergaard Ole N. Østergaard 5 måneder, 1 uge siden.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Jan Ebdrup
    Jan Ebdrup
    Deltager

Jeg har fremstillet vin de sidste 5 år. det er gået godt de første år. Efterhånden som mængden stiger og min viden øges er det svært at håndterer. Jeg bruger glasballoner og det er jeg tilfreds med, da de kan rengøres sikkert. Hvor dan får jeg co2 ud af vinen på en god/ let måde. og hvornår i processen? jeg arbejder med 15L og 30 L balloner. Jeg troede at jeg kunne tappe vin med Enolmatic påfylder og filter og dermed ungå co2 i vinen. Jeg har dårlig erfaring med at ryste og piske hvidvin, hvor jeg de sidst 2år har fået bökser i vinen og hældt direkte i afløbet. Jeg gætter på at jeg har gæret ved for høj temperatur og med for meget luft over vinen i gæringsprocesen. 2018 er der hvor jeg skal lære at fremstille god vin, materialet er da i orden i år.

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Du skriver ikke, hvor længe du er om at lave vinen.

Min fornemmelse er, at du har for travlt. Lad vinen stabilisere sig og vent med at tappe til august/september (bortset fra det, du skal have på vinskue).

Erik Carstensen
    Erik Carstensen
    Deltager

Hvis du er sikker på, at det er Bökser, skal du nok fokusere på andet end CO2.
    Bökser kan forekomme, hvis gæren ikke har nok kvælstof.
    Tilsæt gærnæring 2. eller 3. dag efter gærstart.
    Jeg har god erfaring med at tappe med Enolmatic med filter.
    Hvis der en sjælden gang kommer lidt bobler i vinen, har jeg på fornemmelsen, det er lidt malolaktisk aktivitet.
    Tjek SO2 (sulfit) indholdet og juster efter pH.
    Hilsen: Erik Carstensen, Vinjafyn.

Hvis der er for meget co2 og du ønsker det fjernet kan Enolmativ anvendes.

Sæt gummihætten på ballonen, placer en tynd vakuumslange i hul til gærrøret og forbind modsatte ende af slangen på maskinens sugeside.

Start og lav noget undertryk.

Iagttag hvordan boblerne begynder at bruse i toppen af ballonen og start lidt forsigtigt. det kan let “koge over”.

Kør så længe som du ønsker, i forhold til at reducere co2 mængden.

Vær opmærksom på at denne “luftning” fjerner en del fri sulfit og vinen bør efterfølgende opjusteres med sulfit.

mvh

Kim

En anden måde er at lufte vinen med argon. Brug en lille “luftsten”. Når argon bobler op tager CO2 med, og argon går ikke i forbindelse med noget..

Hilsen fra Silkeborg.

Jan Ebdrup
    Jan Ebdrup
    Deltager

Hej Ole
    Mener du en slange ned i vinen med en luftsten fra en akvariepumpe? Kan Argon købes i små mængder eller skal jeg have et svejseudstyr. Der er en del af mine vinbekendte der ryster og pisker luften ud af vinen. Jeg arbejder kun med hvidvin og mener at den er meget følsom over for luft. Ligeleders har jeg ikke ramt det rigtige tidspunkt for hvornår vinen er gæret færdig og kan passe sig selv til den skal på flaske.

Ja, jeg mener at argon kan købes i små mængder, men det kræver jo en trykflaske, som man skal købe eller leje.

Hvis du kun arbejder med hvidvin plejer CO2 ikke at være noget problem. Der må gerne være lidt CO2 for at give vinen lidt friskhed. Ryste og/eller piske plejer at være nok hvis man synes at der er for meget CO2, man skal bare være opmærksom på at der er et rum ovenover som kan fyldes med CO2. Det er anderledes med rødvin.

Hilsen fra Silkeborg

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.