Forside Vinavlerforum 3 – Diverse Beskæring af nyplantet Solaris

Dette emne indeholder 3 svar, har 4 stemmer og blev senest opdateret af Søren Kongsted Søren Kongsted 3 uger, 3 dage siden.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Hej vinavlere,

Vi er to unge gutter, der er ved at oprette et mikrovinbrug, og har netop plantet vores planter dette forår. I den forbindelse har det undret os, hvorvidt planterne – i de første par år uden bærende frugt – skal beskæres mht. selve druerne?

Vi taler altså ikke om vinterbeskæringen, men istedet hvor tidligt klaserne skal skæres fra, sådan at planten kan fokusere sin energi på at udvikle en stærk stamme. Skal knupperne skæres fra, så snart de springer frem, eller skal man vente lidt, for evt. bestøvning eller deslige?

Vi har ikke umiddelbart kunne finde nogen litteratur omkring dette emne, så jeres indsigt ville være værdsat!

Mvh.

Thomas & Sebastian

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

I skal fjerne blomsteranlæggene, når I kan erkende dem, og inden blomstringen. Der skal ikke bruges for megen energi på at udvikle blomster og druer.

I Vinpressen #4-2017 s. 16 er der en artikel om grøn høst og udtynding.

De første år skal planten dannes til et produktionsapparat, og det er ganske stor forskel til vinplantens naturlige vækst. Derfor skal den styres hvert år, og specielt de første år. Hos mig bliver de første årsskud klippet ned til 2 knopper det første forår. Hvorefter jeg begynder at danne planten. Andet forår klippes stokken af 5 – 10 cm under tråden, og der kommer de skud som skal danne kordon året efter.

Jeg vil anbefale at i opsøger en lokalgruppe og deltager i deres arrangementer. Here r der også nogle at spørge tilråds. Det er ganske svært at læse sig til hvordan planten skal beskæres. Og så husk: Tålmodighed.

Hilsen fra Silkeborg.

Søren Kongsted
    Søren Kongsted
    Deltager

Hej Thomas og Sebastian.

Hvor i landet befinder I jer.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.